Et SODE anemometer

Diskussion om add-on udvikling til FSX, P3D, X-Plane mv, scenery, repaints, tools, projekter, spørgsmål, tips og tricks
Post Reply
Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Et SODE anemometer

Post by Penz » 14 Nov 2018, 20:37

Image

Noget, jeg har bikset sammen. :mrgreen:

Free to use for everything. Til FSX og P3D. Fungerer på samme måde som f.eks. Christian Bahrs windsocks, reagerer korrekt på vindstyrke og -retning.

Det kan godt være, at jeg arbejder lidt mere med UV mappingen på et tidspunkt, det er ikke noget fancy.

Zipfilen indeholder, foruden mappen med simobjects, også en eksempel-placering i Karup "PZ_anemometer.xml".

Den simple 3 meter høje pæl kan udskiftes med en anden model, hvis man lyster, eller anemometeret kan f.eks. placeres på et tag, hvis man har brug for det.
Attachments
PZ_anemometer.zip
(179.15 KiB) Downloaded 47 times

John
Site Admin
Posts: 40
Joined: 19 Oct 2018, 14:37
Location: Aarhus, Danmark
Contact:

Re: Et SODE anemometer

Post by John » 15 Nov 2018, 01:16

Flot. Tak for at du deler den :) Jeg vil bestemt prøve at kigge på den i simmen. Måske var det en idé at lave en komplet vejr-station, ligesom denne i Aarhus EKAH?
met_03.JPG
John (Vidan Design)

John
Site Admin
Posts: 40
Joined: 19 Oct 2018, 14:37
Location: Aarhus, Danmark
Contact:

Re: Et SODE anemometer

Post by John » 15 Nov 2018, 01:26

Ved nærmere eftertanke, havde du nok tænkt, at den var beregnet til at stå ved runway og ikke så meget skulle være en DMI-ting :oops:
John (Vidan Design)

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Et SODE anemometer

Post by Penz » 15 Nov 2018, 15:48

Det var egentlig allermest en etude udi et SODE-objekt med animerede varianter baseret på vindhastighed (altså, hvor hurtigt "skålene" drejer rundt …), helt ligesom windsocken. :)

Men der står to anemometre i Karup, og ganske rigtigt, som du nævner, umiddelbart ved siden af runway i begge ender, så det var ikke 100% etude. Det kan godt være, at de i virkeligheden er pitotrørs-type, ligesom det på dit billede (jeg ved det ikke), men de er ikke lige så sjove, der er ikke noget at animere!

Jeg skal i forvejen have lavet et par tingester til, et "ceilometer", hvad pokker det så end er, og nogle RVR-detektorer, som begge også står et par steder eller tre i Karup.

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Et SODE anemometer

Post by Penz » 15 Nov 2018, 16:37

Jeg vil også vældigt gerne lave et SODE-flag, men jeg skal lige lære bone/skin animation først … :mrgreen:

John
Site Admin
Posts: 40
Joined: 19 Oct 2018, 14:37
Location: Aarhus, Danmark
Contact:

Re: Et SODE anemometer

Post by John » 15 Nov 2018, 17:23

Patrick Renaudin har en side (på fransk) med forskellige SODE animerede modeller, bl.a. flag. Måske kan du finde lidt inspiration der:

https://sites.google.com/site/patdebarrsimus/home/sode
John (Vidan Design)

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Et SODE anemometer

Post by Penz » 15 Nov 2018, 19:19

Jeg kender godt Patricks fine modeller, men jeg vil helst have nogen, der ikke er bundet til et 3rd party library, så jeg kan distribuere dem med sceneryet.

Det, der halter, er viden om, hvordan jeg laver en flot "cloth" animation i Blender (den del findes der heldigvis adskillige tutorials til, både som tekst og video!), og så, hvordan jeg omsætter den animation til noget, der kan bruges i FS (det er lidt tyndt med "knowledge base" lige på det punkt, men jeg har da fundet et par posts rundt omkring, der måske har nogle clues …).

Blender Guru animated flag video tutorial: https://www.blenderguru.com/tutorials/c ... mated-flag
Blendernation 1 minute animated flag: https://www.blendernation.com/2017/02/2 ... g-blender/

Simpelt animeret flag tekst-tutorial: http://www.tutorialized.com/tutorial/An ... nder/63280
Lidt interessant tutorial, som foregriber game engine eksport: https://oldetinkererstudio.com/lets-mak ... -tutorial/

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Et SODE anemometer

Post by Penz » 15 Nov 2018, 19:21

Hans ur er ret fedt, sådan ét kunne også være sjovt at lave! :)

Post Reply