Page 1 of 1

Dynamic lights ...

Posted: 31 Oct 2018, 14:10
by Penz
Nattestemning ved brandstationen i Karup:
Image

Lampelysene er den mest primitive og frame-venlige dynamic light-type, jeg har kunnet finde frem til, det er et "muteret" VC-lys. Idéen er ikke min, jeg fandt den på FSDeveloper, oprindelig i tråden med Fischkopps Rødbyhavn-Puttgarden scenery, så vidt jeg husker. De har så godt som ingen målelig impact på framerate, og kan alligevel ses en halv kilometers penge væk. "Lyskuglens" radius styres af "Particle.0.X Scale" og "Particle.0.Y Scale".

Code: Select all

[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Radius=-1
Priority=0

[Properties]

[Emitter.0]
Lifetime=0.50, 0.50
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
Light=1
No Interpolate=1
Rate=1.00, 1.00
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=10.00, 10.00
Y Scale=10.00, 10.00
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.0]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=50, 50, 50, 1
Color End=160, 140, 120, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.01, 0.01
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00
Et simpelt spotlys, hvor man kan variere lysstrålens vidde (i grader, vha. "ParticleAttributes.0.Inner Cone Angle" og "ParticleAttributes.0.Outer Cone Angle"), ligeledes overordentligt frame-venligt. "ParticleAttributes.0.Falloff Exponent" styrer, hvor langt lyset rækker ("1" svarer til, at lysstyrken aftager proportionalt med afstand^2, som nogle måske kan huske fra fysiktimerne!):

Code: Select all

[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Radius=-1
Priority=0

[Properties]

[Emitter.0]
Lifetime=0.50, 0.50
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
Rate=1.00, 1.00
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=28
X Scale=50.00, 50.00
Y Scale=0.00, 0.00
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Static=1
Face=0, 0, 0

[ParticleAttributes.0]
Color Start=55, 52, 50, 86
Color End=55, 52, 50, 86
Bounce=0.00
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Falloff Exponent=2.00
Inner Cone Angle=55.00
Outer Cone Angle=70.00
Sidstnævnte er af egen avl.

Re: Dynamic lights ...

Posted: 31 Oct 2018, 15:09
by johanfrc
Kan det evt bruges i Vamdrup?

Re: Dynamic lights ...

Posted: 31 Oct 2018, 17:11
by Penz
johanfrc wrote:
31 Oct 2018, 15:09
Kan det evt bruges i Vamdrup?
Helt sikkert da, Johan, jeg vil endda gå så vidt som at sige, at det bør være i Vamdrup V1.X! ;)

Det kræver naturligvis, at vi laver et individuelt sæt effects-filer til FSX og P3D, men det skulle nok også være til at overkomme. :mrgreen:

Re: Dynamic lights ...

Posted: 05 Nov 2018, 23:53
by John
Det er nogle flotte lys, Jens Peter.

Har du ikke byttet om på dem: Den første er spotlyset, eller det som nogle kalder "ground splash"; den anden er selve "lampen"? Eller har jeg misforstået det?

Re: Dynamic lights ...

Posted: 06 Nov 2018, 15:03
by Penz
Nej, de er begge to "spotlys" som sådan - ingen af dem har en "lampe/lyspære"-del. Den del af "illusionen" er meget bedre at lave som nat-texture.

Forskellen på de to lys er, at nummer 1 er "omnidirectional" - altså belyser ting i alle retninger, mens nummer to er fokuseret i en lysstråle, så den kun belyser ting, der befinder sig indenfor lyskeglen.