Dynamic lights ...

Diskussion om add-on udvikling til FSX, P3D, X-Plane mv, scenery, repaints, tools, projekter, spørgsmål, tips og tricks
Post Reply
Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Dynamic lights ...

Post by Penz » 31 Oct 2018, 14:10

Nattestemning ved brandstationen i Karup:
Image

Lampelysene er den mest primitive og frame-venlige dynamic light-type, jeg har kunnet finde frem til, det er et "muteret" VC-lys. Idéen er ikke min, jeg fandt den på FSDeveloper, oprindelig i tråden med Fischkopps Rødbyhavn-Puttgarden scenery, så vidt jeg husker. De har så godt som ingen målelig impact på framerate, og kan alligevel ses en halv kilometers penge væk. "Lyskuglens" radius styres af "Particle.0.X Scale" og "Particle.0.Y Scale".

Code: Select all

[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Radius=-1
Priority=0

[Properties]

[Emitter.0]
Lifetime=0.50, 0.50
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
Light=1
No Interpolate=1
Rate=1.00, 1.00
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=19
X Scale=10.00, 10.00
Y Scale=10.00, 10.00
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Rotation=0.00, 0.00
Static=1
Face=1, 1, 1

[ParticleAttributes.0]
Blend Mode=2
Texture=fx_2.bmp
Bounce=0.00
Color Start=50, 50, 50, 1
Color End=160, 140, 120, 0
Jitter Distance=0.00
Jitter Time=0.00
uv1=0.00, 0.00
uv2=0.01, 0.01
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Extrude Length=0.00
Extrude Pitch Max=0.00
Extrude Heading Max=0.00
Et simpelt spotlys, hvor man kan variere lysstrålens vidde (i grader, vha. "ParticleAttributes.0.Inner Cone Angle" og "ParticleAttributes.0.Outer Cone Angle"), ligeledes overordentligt frame-venligt. "ParticleAttributes.0.Falloff Exponent" styrer, hvor langt lyset rækker ("1" svarer til, at lysstyrken aftager proportionalt med afstand^2, som nogle måske kan huske fra fysiktimerne!):

Code: Select all

[Library Effect]
Lifetime=5
Version=2.00
Radius=-1
Priority=0

[Properties]

[Emitter.0]
Lifetime=0.50, 0.50
Delay=0.00, 0.00
Bounce=0.00
Rate=1.00, 1.00
X Emitter Velocity=0.00, 0.00
Y Emitter Velocity=0.00, 0.00
Z Emitter Velocity=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
X Particle Velocity=0.00, 0.00
Y Particle Velocity=0.00, 0.00
Z Particle Velocity=0.00, 0.00
X Rotation=0.00, 0.00
Y Rotation=0.00, 0.00
Z Rotation=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Pitch=0.00, 0.00
Bank=0.00, 0.00
Heading=0.00, 0.00

[Particle.0]
Lifetime=0.00, 0.00
Type=28
X Scale=50.00, 50.00
Y Scale=0.00, 0.00
Z Scale=0.00, 0.00
X Scale Rate=0.00, 0.00
Y Scale Rate=0.00, 0.00
Z Scale Rate=0.00, 0.00
Drag=0.00, 0.00
Color Rate=0.00, 0.00
X Offset=0.00, 0.00
Y Offset=0.00, 0.00
Z Offset=0.00, 0.00
Fade In=0.00, 0.00
Fade Out=0.00, 0.00
Static=1
Face=0, 0, 0

[ParticleAttributes.0]
Color Start=55, 52, 50, 86
Color End=55, 52, 50, 86
Bounce=0.00
X Scale Goal=0.00
Y Scale Goal=0.00
Z Scale Goal=0.00
Falloff Exponent=2.00
Inner Cone Angle=55.00
Outer Cone Angle=70.00
Sidstnævnte er af egen avl.

johanfrc
Posts: 4
Joined: 31 Oct 2018, 15:09

Re: Dynamic lights ...

Post by johanfrc » 31 Oct 2018, 15:09

Kan det evt bruges i Vamdrup?

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Dynamic lights ...

Post by Penz » 31 Oct 2018, 17:11

johanfrc wrote:
31 Oct 2018, 15:09
Kan det evt bruges i Vamdrup?
Helt sikkert da, Johan, jeg vil endda gå så vidt som at sige, at det bør være i Vamdrup V1.X! ;)

Det kræver naturligvis, at vi laver et individuelt sæt effects-filer til FSX og P3D, men det skulle nok også være til at overkomme. :mrgreen:

John
Site Admin
Posts: 39
Joined: 19 Oct 2018, 14:37
Location: Aarhus, Danmark
Contact:

Re: Dynamic lights ...

Post by John » 05 Nov 2018, 23:53

Det er nogle flotte lys, Jens Peter.

Har du ikke byttet om på dem: Den første er spotlyset, eller det som nogle kalder "ground splash"; den anden er selve "lampen"? Eller har jeg misforstået det?
John (Vidan Design)

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Dynamic lights ...

Post by Penz » 06 Nov 2018, 15:03

Nej, de er begge to "spotlys" som sådan - ingen af dem har en "lampe/lyspære"-del. Den del af "illusionen" er meget bedre at lave som nat-texture.

Forskellen på de to lys er, at nummer 1 er "omnidirectional" - altså belyser ting i alle retninger, mens nummer to er fokuseret i en lysstråle, så den kun belyser ting, der befinder sig indenfor lyskeglen.

John
Site Admin
Posts: 39
Joined: 19 Oct 2018, 14:37
Location: Aarhus, Danmark
Contact:

Re: Dynamic lights ...

Post by John » 26 Nov 2018, 20:07

[ParticleAttributes.0]
Color Start=0, 0, 0, 0

Giver slukkede lys om dagen.

https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?t=131113
John (Vidan Design)

Penz
Posts: 22
Joined: 20 Oct 2018, 19:10

Re: Dynamic lights ...

Post by Penz » 27 Nov 2018, 14:38

John wrote:
26 Nov 2018, 20:07
[ParticleAttributes.0]
Color Start=0, 0, 0, 0

Giver slukkede lys om dagen.

https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?t=131113
Ret lækkert!

Det kan man nærmest lave som "default" på effekterne, medmindre man har en meget specifik grund til at ville lade lyset brænde om dagen. Så behøver man slet ikke bekymre sig om parametre i effektens placement.

Post Reply